Kolejne konkursy Prezydenta Miasta Torunia dla NGO – kultura i turystyka
[0]
Prezydent Miasta Torunia ogłosił kolejną rundę otwartych konkursów ofert dla organizacji pozarządowych w obszarze kultury oraz turystyki i krajoznawstwa. Celem tych konkursów jest m.in. wzbogacenie oferty kulturalnej dla mieszkańców miasta i turystów oraz kreatywne wykorzystanie zasobów i produktów turystycznych Torunia w budowaniu oferty turystycznej. Aktualnie ogłoszone konkursy opiewają na kwotę prawie 1,6 mln złotych i obejmują następujące zadania:
Konkurs nr 2026/10 – kultura - kwota 1 365 000 zł
- Przedmiotem konkursu jest wsparcie realizacji zadania gminy w roku 2026 w zakresie: kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
- Celem realizacji zadania jest wzbogacenie oferty kulturalnej dla mieszkańców miasta i turystów, stworzenie warunków do powstawania nowych inicjatyw, rozwijanie świadomego uczestnictwa w kulturze, wzrost jakości życia poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych, promocja i popularyzacja lokalnej twórczości i twórców, łączenie nauki i kultury.
- Dodatkowym celem realizacji zadania jest promocja Torunia jako wiodącego ośrodka kulturalnego na mapie kraju oraz poza jego granicami oraz jako znakomitego miejsca realizacji wydarzeń kulturalnych w zabytkowej scenografii zespołu staromiejskiego wpisanego na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO.)
- Zadanie objęte konkursem może być realizowane m.in. poprzez:
- koncerty, spektakle, widowiska plenerowe;
- cykliczne festiwale budujące markę Torunia jako wiodącego ośrodka kultury w kraju;
- działania z zakresu edukacji kulturalnej dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów.
Termin składania wniosków: 05 – 28 grudnia 2025.
Szczegółowe informacje dotyczące konkursu dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej.
Konkurs nr 2026/11 – turystyka i krajoznawstwo - kwota 230 000 zł
Zadanie 11.1.
- Przedmiotem konkursu jest wsparcie realizacji zadania gminy w roku 2026 w zakresie upowszechniania turystyki i krajoznawstwa
- Celem realizacji zadania jest kreatywne wykorzystanie zasobów i produktów turystycznych Torunia w budowaniu oferty turystycznej, wzmocnienie kondycji i wspieranie rozwoju toruńskiej gospodarki turystycznej, promowanie marki Torunia oparte na kreatywnych narzędziach dystrybucji, wykorzystanie nowych technologii w marketingu funkcji turystycznej miasta, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji zadań sprzyjających rozwojowi zrównoważonej turystyki.
- Zadanie objęte konkursem obejmuje elementy promocji turystycznej miasta Torunia.
- Zadanie objęte konkursem powinno być realizowane m.in. poprzez:
- organizację inicjatyw mających na celu upowszechnianie, promocję oraz rozwój turystyki i krajoznawstwa w Toruniu, z wykorzystaniem dostępnych narzędzi internetowych, tworzenie nowych narzędzi komunikacji i promocji ze szczególnym uwzględnieniem szeroko rozumianych zasobów turystycznych miasta Torunia;
- wspieranie działań i inicjatyw promujących gminę jako ważny ośrodek turystyczny, w tym również promocja turystyki edukacyjnej i biznesowej, wskazywanie alternatywnych dla zespołu staromiejskiego Torunia destynacji turystycznych i form spędzania czasu, w celu rozproszenia ruchu turystycznego w oparciu o tworzenie nowych enklaw destynacji turystycznych;
- organizację ogólnodostępnych imprez turystycznych i krajoznawczych m.in. spływów, rajdów, zlotów, złazów, rejsów, wycieczek oraz gier miejskich na terenie miasta Torunia;
- tworzenie publikacji (zarówno wersji papierowych, jak i on line) przyczyniających się do promocji potencjału turystycznego miasta ze szczególnym uwzględnieniem określonych grup odbiorców;
- wykorzystanie rozwiązań smart city w oznakowaniu obiektów turystycznych i ścieżek dotarcia do nich, wpływających bezpośrednio na uporządkowanie strumienia ruchu turystów w strategicznych miejscach miasta;
- tworzenie rozwiązań pozwalających osobom z niepełnosprawnościami na aktywne poznawanie Torunia.
5. Przy wyborze ofert preferowane będą zadania służące:
- promocji innowacyjnych rozwiązań z zakresu turystyki i krajoznawstwa,
- budowaniu ofert sprzyjających wydłużeniu pobytu gości w Toruniu,
- angażujących różnorodne grupy odbiorców ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, młodzieży i seniorów ukierunkowanych na szeroko pojętą edukację turystyczną,
- wykorzystujących różnorodność potencjału turystycznego miasta i jego zasoby (turystyczne, kulturowe, historyczne i środowiskowe).
Zadanie 11.2.
- Przedmiotem konkursu jest wsparcie realizacji zadania gminy w roku 2026 w zakresie upowszechniania turystyki i krajoznawstwa poprzez realizację Święta Twierdzy.
- Celem realizacji zadania jest organizacja na terenach związanych z toruńską fortyfikacją wydarzenia turystycznego w formie trwającego 2 dni festiwalu, zwanego dalej „Festiwalem”, uwzględniającego kulturowe i turystyczne walory fortyfikacji i ich znaczenie dla historii i rozwoju Torunia. Przedsięwzięcie ma na celu prezentowanie i informowanie o bogatym dziedzictwie miasta Torunia.
- Zadanie objęte konkursem obejmuje elementy promocji turystycznej miasta Torunia.
- Zadanie objęte konkursem powinno być realizowane m.in. poprzez:
- organizację tradycyjnego zwiedzania dwóch fortów min. dla 10 grup,
- organizację zwiedzania niedostępnych na co dzień fortów min. 5 obiektów w min. 3 grupach ,
- realizację pikniku fortecznego obejmującego warsztaty, wystawę, animacje na scenie,
- umożliwienie bezpłatnego wstępu m.in. do Muzeum Historyczno-Wojskowego, Muzeum Twierdzy Toruń,
- organizację rajdu rowerowego szlakiem Twierdzy Toruń,
- organizacja wystaw i warsztatów historyczno-militarnych min. 2 wydarzenia
- promocję wydarzenia zewnętrzną i wewnętrzną m.in. poprzez kampanię w mediach społecznościowych, materiały drukowane, dedykowany wydarzeniu branding
5. Przy wyborze ofert preferowane będą zadania służące:
- promocji innowacyjnych rozwiązań z zakresu turystyki i krajoznawstwa,
- budowaniu ofert sprzyjających wydłużeniu pobytu gości w Toruniu,
- angażujących różnorodne grupy odbiorców ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, młodzieży i seniorów ukierunkowanych na szeroko pojętą edukację turystyczną,
- wykorzystujących różnorodność potencjału turystycznego miasta i jego zasoby (turystyczne, kulturowe, historyczne i środowiskowe).
Termin składania wniosków: 05 – 30 grudnia 2025.
Szczegółowe informacje dotyczące konkursu dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej.